1.0 Pengenalan E-Dagang
Secara
asasnya, perniagaan merupakan satu entiti dimana para usahawan atau
syarikat-syarikat pembekal produk dan perkhidmatan menyediakan perkhidmatan
jual beli produk dan perkhidmatan untuk digunakan oleh orang ramai dalam
memenuhi keperluan hidup. Kebiasaannya, perniagaan selalunya dijalankan di
sekitar bangunan kedai, bazar dan premis perniagaan, plaza mall dan sebagainya
namun trend perniagaan pada hari ini telah berubah di mana corak perniagaan
lebih tertumpu secara dalam talian atau bahasa mudahnya internet. Dalam era
digital dimana setiap maklumat boleh diakses dengan mudah dan pantas pada hari
ini telah mendorong usahawan-usahawan dan syarikat-syarikat perniagaan
mewujudkan satu konsep perniagaan maya yang dipanggil sebagai perniagaan atas
talian atau juga disebut sebagai e-dagang.
Terdapat beberapa definisi dan
tafsiran mengenai konsep e-dagang. Dalam pengertian yang mudah e-dagang adalah
satu platform perniagaan berasaskan elektronik dimana internet adalah asas
utama dalam e-dagang. Menurut laman web Wikipedia, perdagangan elektronik atau
e-dagang merujuk kepada perniagaan atau perdagangan yang menggunakan peralatan
dan infrastruktur teknologi komunikasi dan maklumat sebagai medium untuk tujuan
komunikasi dan juga transaksi. Menurut David McGeachie (1999), e-dagang merujuk
kepada satu kaedah transaksi perniagaan dan perdagangan secara elektronik.
Namun begitu konsep e-dagang adalah berbeza dengan e-business meskipun
prinsipnya hampir sama. Selain itu, Mohd Rafee Yusoff (2000) berpendapat bahawa
e-business merujuk kepada rundingan perniagaan melalui internet manakala
e-dagang merupakan urus niaga melalui internet.
Berdasarkan pengertian yang
diberikan, jelas sekali bahawa konsep e-dagang membolehkan sesebuah syarikat
atau individu menjalankan transaksi jual beli dimana-mana sahaja dan bila-bila
masa sahaja tetapi dengan syarat perlunya memiliki kelengkapan ICT dan
prasarana telekomunikasi untuk mengakses internet.
2.0 Sejarah Dan Evolusi
E-Dagang
Perkembangan
e-dagang bermula sejak kemunculan internet pada tahun 1969 seterusnya
berkembang dan wujudnya E-dagang ( E-commerce ). Internet lahir pada tahun 1969
di Amerika iaitu kelompok peneliti berhubungan dengan empat komputer di UCLA,
Stanford Research Institut, Universiti Utah dan Universiti California di Santa
Barbara. Mereka telah mencipta sebuah jaringan untuk berkomunikasi di antara
satu sama lain yang di kenali istilah ARPAnet ( Advanced Research Project
Agency ) yang mana merupakan salah satu bahagian keamanan Negara Amerika
Syarikat.
Selepas
tiga tahun, lebih dari lima puluh universiti telah terhubung bersama-sama dalam
jaringan (network), dan jaringan komputer yang lain mulai muncul di sekitar
negara dan dunia. Seiring dengan perkembangan ARPAnet, yang diikuti pula dengan
kerjasama jaringan antara kaum pendidik, dan eksperimen NASA mengenai jaringan
komputer, jaringan ini mulai terhubung satu dengan yang lain, dan muncullah
istilah internet.
Dalam
konteks perniagaan, internet membawa impak transformasi yang menciptakan
paradigma baru dalam dunia perniagaan yang dikenali sebagai “Digital
Marketing”. Awal tahun 1990-an, perniagaan di internet mula berkembang
pesat mencapai jutaan pelanggan, maka muncullah istilah baru “Electronic
Commerce” atau lebih dikenali E-commerce. Perdagangan Elektronik juga
dikenali sebagai e-dagang. E-dagang merupakan sebuah sistem perniagaan yang
menggunakan kemudahan teknologi maklumat terutamanya telekomunikasi canggih.
E-dagang boleh dibahagikan kepada
dua jenis iaitu e-dagang di antara perniagaan dengan perniagaan dan e-dagang di
antara perniagaan dengan pengguna. E-dagang di antara perniagaan dengan
perniagaan melibatkan transaksi di antara dua atau lebih syarikat di mana satu
pihak merupakan syarikat pembekal kepada satu pihak yang lain. E-dagang di
antara perniagaan dengan pengguna pula melibatkan transaksi di antara penjual
produk akhir dengan pengguna.
E-dagang menggunakan Internet untuk mewujudkan satu rangkaian yang menyatukan
pelanggan, penjual dan pihak ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat
kad kredit dan sebagainya dalam satu persekitaran elektronik yang selamat untuk
semua pihak. Dengan adanya e-dagang, sesebuah syarikat atau individu boleh
melakukan transaksi jual beli di mana sahaja di dunia ini. Ia kini digunakan
secara meluas terutamanya di negara-negara barat malah diakui oleh syarikat
antarabangsa dan pakar pasaran sebagai satu sektor perniagaan dan pemasaran
yang tidak boleh diabaikan.
Internet
pula boleh menjadi salah sebuah lokasi perniagaan utama yang menjalankan urusan
jual beli barangan dan perkhidmatan dalam dua cara iaitu yang pertama,
memasarkan serta menjual barangan dan perkhidmatan dan menerima pembayaran
elektronik. Cara yang kedua ialah mewujudkan rangkaian korporat persendirian
yang dipanggil Intranet yang membolehkan pengguna membeli barangan di rumah
atau tempat perniagaan. Secara umumnya e-dagang adalah model perniagaan yang
mana segala aktiviti perniagaan dijalankan sepenuhnya melalui penggunaan
internet sebagai mediumnya. Aktiviti e-dagang merangkumi penggunaan laman web
bagi tujuan penjualan produk atau perkhidmatan kepada pelanggan, melakukan
pemasaran menerima bayaran melalui internet dan pengurusan khidmat pelangan
secara online. terdapat dua jenis perniagaan yang boleh di jalankan melalui
medium internet iaitu yang berasaskan produk fizikal, produk digital dan produk
perkhidmatan.
3.0 Kepentingan E-Dagang
Dalam Perniagaan
Kemunculan e-dagang
menyebabkan kebanyakan perniagaan beralih kepada konsep teknologi maya.
Rata-rata usahawan beranggapan konsep e-dagang dapat membantu dalam
mengembangkan perniagaan kerana internet dapat diakses dimana-mana sahaja.
Penggunaan internet dapat membantu orang ramai dalam mendapatkan maklumat
mengenai sesuatu produk dan perkhidmatan. Kemunculan e-dagang yang kini
mendapat perhatian orang ramai harus diberi perhatian dan dimanfaatkan sepenuh
oleh usahawan-usahawan di Malaysia kerana ia memberikan pulangan yang
menguntungkan. Antara kepentingan-kepentingan e-dagang dalam perniagaan adalah
seperti berikut:
- Transaksi
yang dijalankan melalui cara ini sebenarnya banyak membuka peluang kepada
para peniaga serta pelanggan untuk menjalankan perniagaan serta
mendapatkan produk yang mereka ingini dengan lebih cepat serta efektif.
- Sistem
ini juga dilihat sebagai salah satu dari jalan penyelesaian kepada
beberapa masalah yang dihadapi oleh firma-firma perniagaan di masa lalu.
Kewujudan sistem ekonomi seumpama ini kemungkinan akan memberi kesan secara
serius kepada penggunaan kertas, wang serta cek di masa-masa akan datang.
- Penggunaan
e-dagang dapat membantu usahawan mengembangkan perniagaan. Globalisasi
yang berlaku pada hari ini menyebabkan wujudnya jaringan dunia tanpa
sempadan dan semua maklumat berkaitan dengan perniagaan dapat diakses
dengan mudah.
- Penggunaan
e-dagang dapat meningkatkan produktiviti para usahawan dimana mereka dapat
berkongsi dan menyebarkan maklumat dengan cepat dan pantas melalui
penggunaan medium seperti blog, emel dan medium-medium yang lain.
- Dengan
penggunaan e-dagang para usahawan dapat memperoleh maklumat dan maklum
balas daripada pengguna dengan lebih tepat dan cepat. Ini dapat
meningkatkan lagi mutu sesuatu produk atau perkhidmatan yang dijalankan.
- Dengan
menggunakan perkhidmatan e-dagang, syarikat tidak perlu memiliki saiz
firma yang besar bagi meyakinkan pengguna malah dengan adanya rangkaian
perkhidmatan talian yang kukuh dan berkesan ia boleh meyakinkan para
pengguna. Secara tidak langsung, perkembangan teknologi telah menyebabkan
kehidupan manusia bergerak ke arah yang lebih kompleks dan dinamik.
- Dengan
bantuan e-dagang, proses perhubungan dan komunikasi menjadi lebih murah,
cepat dan efisien.
- Penggunaan
e-dagang adalah berkonsepkan mesra pelanggan, dimana ianya menyediakan
platform pencarian produk yang lebih mudah, padanan dan kenyataan
spesifikasi produk yang boleh mengurangkan kos pelanggan, sistem
pembayaran elektronik yang selamat, kaedah penghantaran produk yang
terjamin serta reaksi yang pantas ke atas pertanyaan pelanggan.
- Dengan
adanya e-dagang, pelanggan lebih bebas dalam membuat keputusan pembelian
kerana mereka mempunyai banyak pilihan dari pelbagai syarikat lain.
- Penggunaan
e-dagang dapat membantu para usahawan membekalkan lebih banyak maklumat
penting kepada syarikat untuk mengenalpasti dan membuat inovasi dalam
sesuatu produk.
4.0 Penggunaan E-Dagang
Secara Global
Asas utama perlaksanaan
e-dagang secara global adalah melalui medium internet. Penggunaan internet pada
hari ini telah menyaksikan perniagaan ini sering mendapat tempat di kalangan
pengguna. Sebagai contoh, laman web amazon.com sering kali menjadi
tumpuan pelanggan untuk melakukan urusan dan transaksi. Tidak ketinggalan juga
di Malaysia, laman web lazada.com.my turut menjadi tumpuan pelanggan
dalam berurusniaga. Kewujudan sistem e-dagang ini juga telah merancakkan lagi
aktiviti perniagaan dan juga transaksi kewangan tanpa had masa dan juga
sempadan. Segala jenis perhubungan dan juga penyebaran informasi perdagangan
telah menjadi titik penting dalam usaha untuk mengembangkan dan juga
memperluaskan penggunaan sistem e-dagang secara global.
Kewujudan e-dagang membolehkan
setiap pengguna membuat pilihan walau berada dimana-mana sahaja tidak kira
dirumah mahupun pejabat, sebarang bentuk keselesaan adalah terletak di kalangan
pengguna itu sendiri. Selain itu, e-dagang membolehkan transaksi dilakukan
secara elektronik dan mudah diuruskan. Ini bukan sahaja dapat menjimatkan kos
dari segi masa dan tenaga, malah sesuatu produk yang sukar ditemui boleh
didapati menggunakan konsep e-dagang dimana setiap pelanggan berupaya mengakses
maklumat dan membuat pilihan.
Penggunaan e-dagang secara global
telah menyaksikan wujudnya satu entiti perniagaan moden yang berkonsepkan
teknologi maklumat atau dipanggil sebagai perniagaan maya. Akan tetapi, isu
utama yang turut ditekankan adalah mengenai keselamatan maklumat peribadi.
Rata-rata pengguna masih lagi waspada dan ragu-ragu terhadap keselamatan
transaksasi melalui talian dimana terdapat kemungkinan maklumat peribadi mereka
serta nombor kad kredit akan dipintas oleh penggodam sistem komputer. Namun
begitu dengan kemunculan teknologi seperti Secure Electronic Transaction
(SET), Secure Socket Layer (SSL), peningkatan keselamatan Firewall
diharapkan dapat membantu mengurangkan kegusaran pelanggan. Sebagai contoh,
teknologi SET memerlukan pembeli, penjual dan pihak bank berdaftar
dengan badan persijilan tertentu bagi mengesahkan identiti mereka semasa
melakukan urusniaga. Pengesahan ini akan dilakukan secara luar talian seperti
melalui telefon, faks dan sebagainya ( Lee Fong Yeaw, 2013 ).
5.0 Tahap Penggunaan E-Dagang
Di Malaysia
Penekanan
kerajaan terhadap kepentingan pembangunan infrastruktur ICT di Malaysia diberi
penekanan serius dengan memperkenalkan Multimedia Super Corridor (MSC)
pada tahun 1996. Di bawah Rancangan Malaysia ke-7 (1996 - 2000), pembangunan
infrastruktur ICT telah dibangunkan bagi mengukuhkan lagi perkembangannya
menerusi ekonomi berasaskan pengetahuan (knowledge based economy) dan
masyarakat kaya maklumat (society information rich) (Unit Perancang
Ekonomi, 1996). Malaysia telah mula memperuntukkan perbelanjaan kepada ekonomi
berasaskan pengetahuan pada pertengahan tahun 1990-an dan antara lain adalah
dengan melancarkan Agenda IT Negara (NITA) dan MSC (Unit Perancang Ekonomi,
2001).
Usaha
kerajaan untuk melihat Malaysia menjadi penggerak dalam pembangunan ICT
disedari oleh pemimpin negara yang mana ICT memainkan peranan yang signifikan
dalam pembangunan negara khususnya bagi meningkatkan keefisienan, produktiviti,
dan persaingan (Mohd Yusof, Fuziah, Mohd Safar, dan Mat Pauzi, 2009). Pihak
kerajaan begitu bersungguh dan konsisten dalam membangunkan dan
memperkembangkan ICT di Malaysia. Ianya dapat dilihat menerusi percaturan dan
perancangan yang telah dirangkakan dalam Rancangan Malaysia ke-8 dan Rancangan
Malaysia ke-9. Kerajaan telah memperuntukkan berbilion ringgit untuk
infrastuktur dan pembangunan bagi program berkaitan dengan ICT menerusi RMK-8 iaitu
sebanyak RM7.89 bilion dan RMK-9 pula sebanyak RM12.89 bilion (Unit Perancang
Ekonomi, 2006). Sehubungan dengan itu, MSC merupakan projek perintis dalam
menyelaraskan keseluruhan perkembangan ICT yang telah direncanakan seluruh
negara bagi menuju ke arah era maklumat (information age) dan menjadi
negara maju menjelang tahun 2020 (Mahathir, 1998).
Aplikasi
perdana dalam MSC adalah terdiri daripada tujuh aplikasi kesemuanya iaitu
terdiri daripada aplikasi Kerajaan Elektronik, Kad Pelbagai Guna (MyKad),
Sekolah Pintar, Telekesihatan, Pemasaran Tanpa Sempadan termasuklah e-dagang,
Pembangunan Usahawan Teknologi, Penyelidikan dan Pembangunan (R&D)
(Mahathir, 1998; Siliconindia, 2004). Antara objektif kewujudan projek aplikasi
perdana tersebut adalah untuk melonjakkan pembangunan, memberi peluang
perniagaan, dan juga memupuk pembangunan Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
dalam bidang IT serta bidang Multimedia (Unit Perancang Ekonomi, 2006).
Aplikasi
e-dagang merupakan antara projek yang diberi penekanan oleh pihak kerajaan
dalam menggalakkan lagi komunikasi dan transaksi menerusi elektronik melalui
transaksi perniagaan secara atas talian (on-line). Hal ini demikian
kerana, walaupun ianya masih diperingkat awal, e-dagang telah menunjukkan
potensi yang tinggi dalam merevolusikan proses dan struktur industri dan
mengembalikan semula persekitaran persaingan bagi perniagaan di seluruh dunia
(Mahathir, 1998).
E-dagang merupakan perkara baru di Malaysia. Kebanyakan pengguna lebih
menggemari untuk berurusan secara langsung dan melakukan transaksi secara
bersemuka tanpa menggunakan teknologi ICT seperti Internet. Hanya segelintir
sahaja penduduk yang menggunapakai sistem e-dagang ini terutamanya untuk
aktiviti yang melibatkan urusan transaksi kewangan seperti pembayaran bil,
menempah tiket penerbangan dan membeli barangan dan perkhidmatan secara on-line
(Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia, (SKMM), 2008).
Penggunaan e-dagang di Malaysia dilihat mula berkembang pesat sejak
tahun 2000 apabila pendapatan yang diperoleh adalah sebanyak RM1.6 bilion dan
ianya telah melonjak sebanyak 600 peratus berbanding dengan tahun sebelumnya
(ITU, 2002). Pada tahun 2000, satu kajian telah dijalankan dan ianya mendapati
lima peratus daripada pengguna Internet di Malaysia pernah melakukan pembelian
menerusi e-dagang (Rosario, 2000). Pada tahun 2005, kajian yang dijalankan oleh
SKMM telah mendapati sebanyak 9.3 peratus pengguna Internet telah melakukan
aktiviti yang melibatkan e-dagang seperti pembelian menerusi on-line (SKMM,
2005). Ianya dilihat terus meningkat dengan mencatatkan sebanyak 11.4 peratus
daripada pengguna Internet yang pernah melakukan pembelian menerusi Internet
(SKMM, 2006). Pada tahun 2010, kajian dari SKMM mendapati bahawa jumlah
tersebut telah meningkat kepada 33.6 peratus. Hal ini telah menunjukkan bahawa
aktiviti yang melibatkan e-dagang dalam Internet telah mula mendapat perhatian
daripada pengguna Internet. Penggunaannya adalah semakin meningkat saban tahun
dan ianya dijangkakan akan terus meningkat sejajar dengan peningkatan
penggunaan Internet itu sendiri.
Berdasarkan keratan akhbar Berita Harian bertarikh 30 Mac 2015, bilangan
pengguna Internet di Malaysia dijangka meningkat kepada 25 juta orang menjelang
2015 berbanding 18 juta orang pada 2012 (Laporan Ekonomi 2013/3014). Statistik
juga menunjukkan lebih banyak pengguna Internet di Malaysia adalah pembeli
berbanding penjual dengan saiz pasaran urus niaga dalam talian di Malaysia
dijangka mencecah RM5 bilion menjelang 2014 berbanding RM1.8 bilion pada 2010.
(Berita Harian, 30 Mac 2015).
Beberapa polisi dan juga strategi
telah diambil oleh pihak kerajaan dan juga para peniaga bagi memastikan
perniagaan secara e-dagang di Malaysia dapat dijalankan dengan lebih berkesan.
Namun begitu, terdapat beberapa isu dan juga perkara yang perlu diberi
perhatian semasa melakukan perancangan dan juga polisi dan juga strategi bagi
e-dagang di Malaysia. Hal ini adalah termasuk dengan perkara yang melibatkan
adat resam, agama, dan juga kebudayaan kerana negara kita terdiri daripada
masyarakat yang majmuk dan berbilang kaum. Ini akan menjadikan kelainan dalam
merencanakan polisi dan juga strategi bagi e-dagang. Pihak kerajaan dan juga
pihak swasta perlulah memainkan peranan dalam memastikan polisi dan strategi
ini dapat dijalankan.
Untuk menarik perhatian pengguna
untuk menggunakan perkhidmatan e-dagang, sokongan dan peranan kerajaan amat
diperlukan terutamanya berkaitan dengan aspek perundangan dan keselamatan.
Kerajaan perlu merangka beberapa dasar yang dilihat tidak membebankan dan
efisien. Selain itu, peraturan-peraturan yang ditetapkan hendaklah bersifat
telus dan melindungi hak, harta dan mengawal sebarang bentuk penipuan. Kerajaan
juga perlu sentiasa memastikan dan memantau undang-undang e-dagang dari semasa
ke semasa agar ianya tidak mendatangkan beban kepada pengguna.
Peranan swasta juga amat penting
dalam perjalanan e-dagang di Malaysia. Untuk mewujudkan suasana perjalanan
e-dagang yang kondusif, pihak swasta hendaklah mewujudkan satu sistem transaksi
selamat yang melindungi pengguna dari ancaman penggodam siber supaya maklumat
peribadi pengguna tidak disalah gunakan. Penyediaan kemudahan yang bersifat
mesra pelanggan perlu diwujudkan supaya persekitaran komunikasi dan interaksi
dapat dijalankan dengan lancar dan selesa.
6.0 Cabaran Dan Halangan
Penggunaan E-Dagang
E-dagang merupakan sebuah teknologi
baru yang tidak terlepas daripada cabaran yang ditempuh dalam usaha untuk
dikembangkan serta digunapakai oleh orang ramai. Ia kurang mendapat sambutan
kerana masih lagi di peringkat awal terutamanya bagi Negara yang membangun.
Cabaran dan rintangan yang dihadapi ini bukan sahaja berlaku di Malaysia
malahan di seluruh dunia. Tidak semua golongan masyarakat dapat menyambut baik
teknologi baru yang diperkenalkan ini. Terdapat sebahagian yang masih berminat
untuk menggunakan perkhidmatan e-dagang ini untuk urusan kerja dan juga
aktiviti seharian.
Ketidakcukupan perkhidmatan telekomunikasi
jalur lebar merupakan factor utama dalam menjadi penghalang dan kekangan
terhadap perkembangan e-dagang dalam sesebuah negara. Bagi memenuhi keperluan
maklumat dalam laman sesawang kepada pelanggan, perkhidmatan perlu disediakan
oleh pembekal. Pengguna akan mendapat maklumat tersebut menerusi laman sesawang
dan ini akan memberi impak yang positif apabila pengguna turutmelakukan proses
pembelian dan kegiatan perdagangan menerusi internet (Turban dan King,2003).
Para pengguna lebih mementingkan kualiti
sebenar sesuatu barangan yang dibeli. Pengguna yang bijak tidak melihat sesuatu
barangan dari segi luaran semata-mata tanpa mengetahui kualiti sebenar barang
tersebut. Contohnya, para pengguna dapat mebeli sesuatu produk dengan hanya
melihat catalog yang diiklankan dalam perniagaan internet. Apabila barangan
yang dipesan sampai kepada pembeli, mereka tidak mempunyai pilihan lain selain daripada
terpaksa menerima barangan tersebut walaupun tidak menepati kehendak mereka
(Ding Chong Ming,2012).
Segala maklumat yang dipaparkan juga turut
boleh disalahguna oleh sesetengah pihak. Ini kerana, maklumat-maklumat yang
terkandung di dalam web boleh diubahsuai tanpa meninggalkan sebarang kesan.
Keadaan ini menyebabkan pihak pembekal mengalami cabaran dalam dunia maya.
Selain itu, jenayah siber sering berlaku dikalangan masyarakat dan ia sukar
dikesan kerana mereka mahir memanipulasikan e-dagang. Ada sesetengah laman web
perdagangan palsu menyebabkan pengguna tidak mendapat barangan yang dipesan
walaupun pembayaran telah dilakukan melalui elektronik. Jelaslah, e-dagang
dapat menimbulkan kesan baik dan buruk kepada para pengguna.
7.0 Faktor-faktor Pendorong
Penggunaan E-Dagang
E-dagang merupakan aliran
utama membolehkan sesuatu perniagaan menjual barangan dan perkhidmatan kepada
pengguna secara global (Reynolds, 2004). E-dagang juga dipanggil sebagai
hubungan antara pelanggan dengan organisasi yang bukan hanya berlaku sekadar
untuk berkomunikasi menerusi laman sesawang, malah membolehkan proses pembelian
barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh organisasi dilakukan (Botha,
Bothma & Geldenhuys, 2008).
Turban, Leidner,
McLean, dan Wetherbe (2008) pula mentafsir e-dagang sebagai suatu proses
pembelian, penjualan, pemindahan, pelayanan, atau pertukaran produk,
perkhidmatan, atau informasi menerusi rangkaian komputer, termasuklah Internet.
Selain itu, ungkapan e-dagang turut dikenali sebagai aktiviti-aktiviti
perniagaan yang dilakukan dengan menggunakan pelantar Internet dan dalam laman
sesawang secara khususnya (Chaudhury & Kuiboer, 2002).
Terdapat beberapa
faktor yang mempengaruhi keinginan pengguna untuk menggunakan e-dagang yang
telah dikenal pasti oleh pengkaji, iaitu kebergunaan, mudah digunakan, pengaruh
sosial, kepercayaan, kos, dan keselamatan. Faktor kebergunaan dan faktor mudah
digunakan merupakan atribut yang asal daripada Model Penerimaan Teknologi (TAM)
yang dipelopori oleh Davis (1989).
a. Kebergunaan dan Kemudahgunaan
Berhubung penggunaan
teknologi baharu, iaitu mel elektronik (e-mel) dan tahap penerimaan pengguna
terhadap sistem berkenaan terdapat dua faktor digunakan sebagai pemboleh ubah
berhubung dengan Model Penerimaan Teknologi (TAM), iaitu faktor kebergunaan
(sangat penting dan berguna) dan faktor mudah digunakan. Hasil kajian tersebut
mendapati faktor kebergunaan memiliki tahap signifikan yang kuat terhadap
penggunaan sistem e-mel. Oleh yang demikian, faktor ini mempengaruhi keinginan
pengguna untuk menggunakan sesebuah teknologi baharu (Davis, 1989; Davis,
Bagozzi, & Warshaw, 1989). Selain itu mendapati faktor kebergunaan memiliki
hubungan yang paling kuat terhadap penerimaan perbankan Internet di Hong Kong.
Tambah beliau lagi, faktor lain seperti faktor mudah digunakan, risiko terhadap
perbankan Internet, dan kepembaharuan peribadi dalam teknologi maklumat (IT)
turut memiliki hubungan yang positif dengan menerima guna perbankan Internet.
Lee (2009) pula mengenal pasti bahawa pemboleh ubah kebergunaan memiliki
hubungan positif yang dapat mempengaruhi penggunaan perbankan Internet di
Taiwan.
Selain itu, hasil
kajian mendapati bahawa faktor mudah digunakan turut memberi kesan terhadap
keinginan seseorang untuk membeli menerusi online atau secara offline (Kloping
& McKiney, 2004). Hal ini menunjukkan bahawa seseorang pengguna akan
mengenal pasti atau mencuba sesebuah aplikasi yang disediakan sama ada ia mudah
digunakan atau sebaliknya dan seterusnya mempengaruhi seseorang pengguna untuk
terus mencuba atau menggunakan sistem tersebut atau memberhentikannya. Justeru,
mudah digunakan merupakan faktor penting yang memberi kesan secara langsung
kepada pengguna sama ada mahu membeli secara online atau sebaliknya (McCloskey,
2004).
b. Pengaruh Sosial
Faktor-faktor lain
yang mempengaruhi keinginan seseorang pengguna untuk menggunakan sesebuah
aplikasi yang baharu seperti e-dagang ialah faktor pengaruh sosial. Hasil
kajian oleh Fan, Saliba, Kendall, dan Newmarch (2005) mendapati pengguna lebih
suka memberi cadangan dan saranan berkaitan sesuatu perkhidmatan yang digunakan
kepada orang lain sekiranya mereka berpuas hati terhadap perkhidmatan yang
diberikan. Mereka lazimnya akan memberitahu dan menyarankannya kepada rakan
mereka yang terdekat supaya turut mencuba dan menggunakan sistem tersebut (Fan
dan rakan-rakan, 2005). Pengaruh sosial juga memberi kesan yang lebih mendalam
terhadap penerimaan pengguna terhadap sistem m-dagang (m-commerce) (Wei,
Marthandan, Chong, Ooi & Arumugam 2009). Hal ini menunjukkan pengaruh
sosial sebenarnya memiliki kesan yang lebih mendalam terhadap penerimaan sesuatu
aplikasi seperti m-commerce. Bersandarkan kajian lalu, berikut merupakan
hipotesis yang dibentuk.
c. Kepercayaan
Kajian oleh Jarvenpaa,
Tractinsky, dan Vitale (2000) mendapati faktor kepercayaan adalah penting dalam
hal yang berkaitan dengan risiko dan pertukaran menerusi elektronik. Ini
menunjukkan bahawa faktor kepercayaan diberi keutamaan oleh pengguna apabila
melibatkan penggunaan sesebuah aplikasi dalam sesebuah laman sesawang. Selain
itu, Cho, Kwoo, dan Lee (2007) pula mendapati bahawa faktor kepercayaan
merupakan aspek yang sangat penting dan rumit dalam suasana persekitaran
seperti e-dagang dan m-commerce berbanding dengan perdagangan secara
konvensional. Faktor kepercayaan juga merupakan faktor asas dalam sesebuah
laman web e-pembelian (Lim, Lim, & Heinrichs, 2008). Penerimaan terhadap
faktor kepercayaan yang tinggi dalam sesebuah laman sesawang e-pembelian dapat
meningkatkan tahap keyakinan pengguna. Hal ini menunjukkan bahawa faktor
kepercayaan merupakan faktor penentu sama ada pengguna sesebuah aplikasi
tersebut akan menggunakan aplikasi terbabit atau tidak.
d. Kos
Kajian Mei (2008)
mendapati terdapat hubungan pekali yang negatif antara kos e-dagang dengan
sumber teknologi e-dagang dan dimensi rangkaian perniagaan menerima dan
menggunakan e-dagang. Menurutnya lagi, hal ini menunjukkan bahawa apabila
semakin tinggi kos daripada e-dagang tersebut, maka semakin bertambah halangan
untuk menerima dan menggunakan e-dagang seperti yang dijangkakan. Oleh itu,
faktor kos merupakan faktor yang penting dalam menerima dan menggunakan
sesebuah inovasi (Sathye, 1999).
Malah bagi Sathye
(1999), faktor kos merupakan salah satu sebab yang menjadi halangan terhadap
penggunaan perbankan Internet di Singapura dan Australia. Kesedaran terhadap
kos memiliki hubungan yang signifikan terhadap kecenderungan perbandingan
pembelian secara online (Park, 2010). Pengguna membandingkan terlebih dahulu
kos yang ditawarkan dalam sesebuah laman sesawang sebelum melakukan pembelian.
Sehubungan dengan itu, pengguna amat menitikberatkan perkara berkenaan dengan
kos dalam menggunakan aktiviti yang berkaitan dengan e-dagang. Harga
ditakrifkan sebagai jumlah kos kewangan kepada pengguna untuk membeli (Dillon
& Reif, 2004). Justeru, harga dan kos yang berpatutan merupakan motivasi utama
seseorang pengguna online dalam melakukan urusan pembelian menerusi laman
sesawang (Swatman, Krueger & Van der Beek, 2006).
e. Keselamatan
Faktor keselamatan
juga sering dibincangkan dan digunakan oleh para sarjana sebagai pemboleh ubah
yang mempengaruhi keinginan pengguna untuk menggunakan sesuatu aplikasi yang
baharu seperti dalam aplikasi perbankan elektronik. Di samping itu, penggunaan
transaksi menerusi elektronik atau Internet tidak dapat menjamin keselamatan
100 peratus memandangkan terdapat kes pencerobohan seperti kecurian kata laluan
akaun (atau dikenali sebagai phishing), penggodaman, kod berniat jahat, spam,
gangguan, percubaan penembusan untuk mendapatkan informasi sulit, dan
sebagainya (e-security 2009; Coleman dan Golub, 2008). Justeru, faktor
keselamatan merupakan faktor yang paling penting dalam menjalankan urusan yang
melibatkan urusan transaksi seperti urusan pembelian secara online atau
menerusi kad kredit (Fuenell dan Karweni, 1999). Nadim dan Noorjahan (2007)
mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara faktor keselamatan
dan kerahsiaan berhubung dengan keinginan seseorang pengguna untuk menggunakan
sesebuah sistem. Faktor keselamatan dititikberatkan oleh seseorang pengguna
dalam menggunakan sesuatu sistem yang baharu seperti aplikasi e-dagang.
8.0 Kesimpulan
Perkembangan E-dagang di
Malaysia sememangnya sudah berada pada tahap yang melonjak meningkat dari
semasa ke semasa. Dengan usaha dan inisiatif daripada pelbagai lapisan
masyarakat dan kerajaan agar memastikan sistem E-dagang ini diimpimentasikan
sepenuhnya oleh masyarkat di Malaysia. Pelbagai faktor dan kerangka dan
pembinaan infrastuktur telah membangun kelak. Ia sejajar dengan perkembangan
pesat sistem E-dagang telah diterapkan oleh beberapa Negara maju dan sedang
membangun bagi memacu ekonomi masiing-masing.
Kejayaan e-dagang memerlukan
gabungan perkongsian di antara sektor swasta dan sektor awam. Sektor awam perlu
menjadi peneraju dengan mengelakan kekeliruan di antara beberapa agensi kerajaan
serta berhati-hati supaya tidak timbul pertelingahan daripada sudut kewibaan
(authority). Peningkatan infrastruktur komunikasi dalam bidang teknologi
maklumat akan mempengaruhi kelajuan dan peningkatan penggunaan aplikasi
e-dagang bagi sesebuah negara. Malaysia sudah pun menuju ke arah itu dengan
projek Lebuhraya Multimedia. Oleh yang demikian adalah diharapkan urusniaga
melalui e-dagang akan menjadi satu budaya urusniaga yang menggalakan dalam masa
yang terdekat. Disamping itu juga, perdagangan ini mempunyai peluang yang
sangat besar di dalam kegiatan atau urusan perniagaan di Malaysia. Melalui
e-dagang ini juga akan memperkenalkan cara dan gaya baru dalam urusniaga. Oleh
yang demikian para peniaga harus bersedia dan merangka polisi dan strategi bagi
memasuki pasaran baru dengan e-dagang.
Rujukan
1. Tahap
Hubungan Antara Pelnagai Faktor Terpilih Dengan Keinginan
Menggunakan
E-Dagang Dalam Kalangan Pengguna Internet - Ahmad
Syahrul Haniff Mohd Rawi, Siti Zobaidah Omar
& Muhamad Sham Shahkat
Ali.
2. Ab. Aziz Yusof. (2008). Pengurus Glokal : Menerjah Pengurusan Global.
Kuala
Lumpur: Utusan
Publications & Distributors Sdn. Bhd
3. Abdul Manaf Bohari. (2009). Isu-Isu Profesional ICT di Malaysia:
Teknologi
Dan Perniagaan. Kuala Lumpur: IBS Buku.
4. Sinar Harian, (13 April 2015), Beri Tumpuan E-dagang.
5. E-Dagang : Satu konsep perniagaan baru.
( 2013 ) . Berita Harian, 23 Mac :
10.
6.
Bernama, 29 Jun
2015 Potensi E-Dagang Belum Dimanfaatkan
Sepenuhnya –
Ahmad
Shabery.
Artikel yang baik, Pernahkah anda mendengar tentang LFDS (Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian, E-mel: lfdsloans@outlook.com --WhatsApp Hubungi: +1-9893943740--lfdsloans@lemeridianfds.com) adalah sebagai perkhidmatan pendanaan Amerika Syarikat / UK yang mereka memberikan saya pinjaman $ 95,000.00 untuk melancarkan perniagaan saya dan saya telah membayarnya setiap tahun selama dua tahun sekarang dan saya masih mempunyai 2 tahun lagi walaupun saya senang bekerja dengan mereka kerana mereka adalah pemberi pinjaman Pinjaman tulen yang boleh memberi pinjaman kepada anda.
BalasPadam